
#FunduszeUE #FunduszeEuropejskie
Projekt „Uniwersytet Śląski wspólnotą dostępną, uniwersalną i otwartą – DUO II” jest realizowany od 1 marca 2025 roku do 28 lutego 2029 roku. Uniwersytet Śląski otrzymał na ten cel dofinansowanie z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju. Pieniądze pochodzą z programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027. Całkowity koszt projektu to 8 156 513,20 zł, z czego 7 911 817,80 zł to dofinansowanie.
Zadanie 1: Struktura organizacyjna
Cel: Celem zadania jest wzmocnienie i rozwój struktur uczelni odpowiedzialnych za zapewnienie dostępności.
Szkolenia i usługi:
- Szkolenie z zakresu dostępności cyfrowej dokumentów i treści internetowych.
- Szkolenie z zasad stosowania prostego języka.
- Kurs języka migowego (PJM) – poziom A1.
- Udział w konferencjach krajowych i zagranicznych (rozwój kompetencji).
- Wizyty studyjne krajowe i zagraniczne.
- Konsultacje ekspertów wewnętrznych i zewnętrznych ds. struktury organizacyjnej oraz zmian w zakresie Karty Kierowniczej.
Grupy docelowe:
- Kadra zajmująca się dostępnością (koordynatorzy, pełnomocnicy, administracja).
- Nauczyciele akademiccy.
- Pracownicy administracyjni i techniczni zaangażowani we wdrażanie zmian organizacyjnych.
Zadanie 2: Dostępność architektoniczna
Cel: Likwidacja barier fizycznych w infrastrukturze uczelni.
Usługi i działania:
- Stworzenie planu likwidacji barier architektonicznych UŚ, obejmującego wszystkie obiekty i pomieszczenia, w których prowadzona jest dydaktyka, badania oraz bezpośrednia obsługa administracyjna.
- Zakup mebli do Domów Studenta (zestawy specjalistyczne).
- Modernizacja sieci Wi-Fi.
- Montaż windy (szyb windowy w DS UŚKA w Cieszynie).
- Opracowanie modułu dot. ewakuacji OzN/OSP jako elementu szkolenia BHP.
Grupy docelowe:
- Społeczność Uniwersytetu Śląskiego, w szczególności studenci i studentki (w tym z niepełnosprawnościami oraz szczególnymi potrzemami) korzystający z Domów Studenta.
- Pracownicy administracyjni i techniczni odpowiedzialni za infrastrukturę.
- Pracownicy objęci obowiązkiem szkoleniowym BHP (z elementem ewakuacji OzN).
Zadanie 3: Dostępność informacyjno-komunikacyjna
Cel: Poprawa jakości komunikacji z osobami z różnymi potrzebami oraz zwiększenie czytelności przekazów informacyjnych.
Szkolenia i warsztaty:
- Szkolenie z zasad stosowania języka prostego.
- Szkolenie z komunikacji NVC (Porozumienie bez przemocy).
- Szkolenie z języka inkuzywnego.
- Warsztat: „Pierwszy kontakt z OSP/OzN”.
- Tworzenie dokumentów dostępnych cyfrowo.
Usługi:
- Rozszerzenie funkcjonalności aplikacji „DostępnyUŚ”.
- Wykonanie Systemu Identyfikacji Wizualnej.
Grupy docelowe:
- Pracownicy dziekanatów, biur obsługi studentów i sekretariatów.
- Kadra akademicka.
- Pracownicy komunikacji i promocji.
- Osoby przygotowujące dokumenty oficjalne i materiały dla studentów.
Zadanie 4: Dostępność cyfrowa
Cel: Wsparcie kadry UŚ w tworzeniu dostępnych treści cyfrowych i prowadzeniu zajęć w sposób inkluzywny online.
Szkolenia i działania:
- Szkolenie: „Dostępne pliki na serwisach internetowych”.
- Szkolenie: „Dostępna dydaktyka zdalna – Teams i Moodle”.
Grupy docelowe:
- Kadra dydaktyczna (nauczyciele akademiccy prowadzący zajęcia online).
- Pracownicy uczelni zajmujący się publikacją treści na stronach www.
- Pracownicy IT wspierający dydaktykę.
Zadanie 5: Technologie wspierające
Cel: Wprowadzenie narzędzi wspomagających komunikację i koncentrację.
Usługi i zakupy:
- Zakup mobilnych pętli indukcyjnych
- Zakup kabin akustycznych.
- Zaangażowanie eksperta ds. technologii wspierających.
Grupy docelowe:
- Osoby z niepełnosprawnościami (np. z ubytkiem słuchu, nadwrażliwością na hałas,).
- Osoby studiujące, prowadzące badania naukowe lub pracujące w przestrzeniach wspólnych uczelni.
Zadanie 6: Procedury
Cel: Zapewnienie zgodności działań z przepisami i standardami dostępności.
Działania:
- Konsultacje eksperta ds. prawnych.
- Organizacja spotkania informacyjno-podsumowującego.
Grupy docelowe:
- Pracownicy administracyjni i kadra zarządzająca odpowiedzialni za procedury i regulacje wewnętrzne
Zadanie 7: Usługi wspierające edukację, badania naukowe i rekrutację
Cel: Zapewnienie kompleksowego wsparcia procesów edukacyjnych i badawczych oraz procesu rekrutacji – szczególnie w kontekście osób z niepełnosprawnościami.
Szkolenia i warsztaty:
- Warsztaty wsparciowo-rozwojowe dla kadry.
- Warsztaty „Living Lab” w Laboratorium Projektowania Uniwersalnego.
- Szkolenie „ABC dostępności” dla nowych pracowników.
- Warsztaty wyjazdowe nt. komunikacji z OSP/OzN.
- Szkolenia: „Efektywny tutoring rówieśniczy” i „Wsparcie OSP/OzN w kryzysach psychicznych”.
- Superwizje tutorskie indywidualne i grupowe.
Usługi i działania wspierające:
- Przygotowanie materiałów edukacyjnych i katalogu usług wspierających.
- Wsparcie IT przy realizacji kursów.
- Osoby studiujące, prowadzące badania naukowe lub pracujące w przestrzeniach wspólnych uczelni.
Grupy docelowe:
- Kadra akademicka i administracyjna.
- Studenci i doktoranci (w tym osoby z OzN/OSP).
- Nowi pracownicy uczelni.
Zadanie 8: Działania podnoszące świadomość niepełnosprawności
Cel: Zwiększanie wrażliwości społeczności akademickiej na potrzeby OzN i OSP poprzez edukację i integrację.
Szkolenia i warsztaty:
- Szkolenie e-learningowe z zakresu świadomości niepełnosprawności (na Moodle) dla osób ze zorganizowanych struktur studenckich.
- Warsztaty z kompetencji społecznych i wystąpień publicznych dla self-adwokatów (OzN/OSP) - występujących na INKLUweek.
- Zaawansowane szkolenie z 8 obszarów dostępności dla przyszłych Liderów.
- Szkolenia specjalistyczne i indywidualne dla Liderów.
- Szkolenia i warsztaty kaskadowe prowadzone przez Liderów dostępności.
Inicjatywy i wydarzenia:
- INKLUWeek – tydzień adaptacyjny z komponentem integracyjnym.
- Wizyty studyjne krajowe dla osób ze zorganizowanych struktur studenckich i doktoranckich.
- Konsultacje indywidualne Liderów dostępności ze społecznością akademicką.
Grupy docelowe:
- Osoby z OzN/OSP – jako uczestnicy i prelegenci/self-adwokaci.
- Liderzy dostępności, wyłonieni z kardy UŚ.
- Cała społeczność akademicka UŚ.