Przejdź do treści

kontrast

Zmiana kontrastu Zmiana kontrastu Zmiana kontrastu Zmiana kontrastu Zmiana kontrastu Zmiana kontrastu

czcionka

wsparcie

Podkreśl elementy klikalne
Deklaracja dostępności
 
#FunduszeUE  #FunduszeEuropejskie

Projekt „Uniwersytet Śląski wspólnotą dostępną, uniwersalną i otwartą – DUO II” jest realizowany od 1 marca 2025 roku do 28 lutego 2029 roku. Uniwersytet Śląski otrzymał na ten cel dofinansowanie z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju. Pieniądze pochodzą z programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027. Całkowity koszt projektu to 8 156 513,20 zł, z czego 7 911 817,80 zł to dofinansowanie.

 

Zadanie 1: Struktura organizacyjna

Cel: Celem zadania jest wzmocnienie i rozwój struktur uczelni odpowiedzialnych za zapewnienie dostępności. 

Szkolenia i usługi:

  • Szkolenie z zakresu dostępności cyfrowej dokumentów i treści internetowych.
  • Szkolenie z zasad stosowania prostego języka.
  • Kurs języka migowego (PJM) – poziom A1.
  • Udział w konferencjach krajowych i zagranicznych (rozwój kompetencji).
  • Wizyty studyjne krajowe i zagraniczne.
  • Konsultacje ekspertów wewnętrznych i zewnętrznych ds. struktury organizacyjnej oraz zmian w zakresie Karty Kierowniczej.

Grupy docelowe:

  • Kadra zajmująca się dostępnością (koordynatorzy, pełnomocnicy, administracja).
  • Nauczyciele akademiccy.
  • Pracownicy administracyjni i techniczni zaangażowani we wdrażanie zmian organizacyjnych.

 

Zadanie 2: Dostępność architektoniczna

Cel: Likwidacja barier fizycznych w infrastrukturze uczelni.

Usługi i działania:

  • Stworzenie planu likwidacji barier architektonicznych UŚ, obejmującego wszystkie obiekty i pomieszczenia, w których prowadzona jest dydaktyka, badania oraz bezpośrednia obsługa administracyjna. 
  • Zakup mebli do Domów Studenta (zestawy specjalistyczne).
  • Modernizacja sieci Wi-Fi.
  • Montaż windy (szyb windowy w DS UŚKA w Cieszynie).
  • Opracowanie modułu dot. ewakuacji OzN/OSP jako elementu szkolenia BHP.

Grupy docelowe:

  • Społeczność Uniwersytetu Śląskiego, w szczególności studenci i studentki (w tym z niepełnosprawnościami oraz szczególnymi potrzemami) korzystający z Domów Studenta.
  • Pracownicy administracyjni i techniczni odpowiedzialni za infrastrukturę.
  • Pracownicy objęci obowiązkiem szkoleniowym BHP (z elementem ewakuacji OzN).

 

Zadanie 3: Dostępność informacyjno-komunikacyjna

Cel: Poprawa jakości komunikacji z osobami z różnymi potrzebami oraz zwiększenie czytelności przekazów informacyjnych.

Szkolenia i warsztaty:

  • Szkolenie z zasad stosowania języka prostego.
  • Szkolenie z komunikacji NVC (Porozumienie bez przemocy).
  • Szkolenie z języka inkuzywnego.
  • Warsztat: „Pierwszy kontakt z OSP/OzN”.
  • Tworzenie dokumentów dostępnych cyfrowo.

Usługi:

  • Rozszerzenie funkcjonalności aplikacji „DostępnyUŚ”.
  • Wykonanie Systemu Identyfikacji Wizualnej.

Grupy docelowe:

  • Pracownicy dziekanatów, biur obsługi studentów i sekretariatów.
  • Kadra akademicka.
  • Pracownicy komunikacji i promocji.
  • Osoby przygotowujące dokumenty oficjalne i materiały dla studentów.

 

Zadanie 4: Dostępność cyfrowa

Cel: Wsparcie kadry UŚ w tworzeniu dostępnych treści cyfrowych i prowadzeniu zajęć w sposób inkluzywny online.

Szkolenia i działania:

  • Szkolenie: „Dostępne pliki na serwisach internetowych”.
  • Szkolenie: „Dostępna dydaktyka zdalna – Teams i Moodle”.

Grupy docelowe:

  • Kadra dydaktyczna (nauczyciele akademiccy prowadzący zajęcia online).
  • Pracownicy uczelni zajmujący się publikacją treści na stronach www.
  • Pracownicy IT wspierający dydaktykę.

 

Zadanie 5: Technologie wspierające

Cel: Wprowadzenie narzędzi wspomagających komunikację i koncentrację.

Usługi i zakupy:

  • Zakup mobilnych pętli indukcyjnych 
  • Zakup kabin akustycznych.
  • Zaangażowanie eksperta ds. technologii wspierających.

Grupy docelowe:

  • Osoby z niepełnosprawnościami (np. z ubytkiem słuchu, nadwrażliwością na hałas,).
  • Osoby studiujące, prowadzące badania naukowe lub pracujące w przestrzeniach wspólnych uczelni.

 

Zadanie 6: Procedury

Cel: Zapewnienie zgodności działań z przepisami i standardami dostępności.

Działania:

  • Konsultacje eksperta ds. prawnych.
  • Organizacja spotkania informacyjno-podsumowującego.

Grupy docelowe:

  • Pracownicy administracyjni i kadra zarządzająca odpowiedzialni za procedury i regulacje wewnętrzne

 

Zadanie 7: Usługi wspierające edukację, badania naukowe i rekrutację

Cel: Zapewnienie kompleksowego wsparcia procesów edukacyjnych i badawczych oraz procesu rekrutacji – szczególnie w kontekście osób z niepełnosprawnościami.

Szkolenia i warsztaty:

  • Warsztaty wsparciowo-rozwojowe dla kadry.
  • Warsztaty „Living Lab” w Laboratorium Projektowania Uniwersalnego.
  • Szkolenie „ABC dostępności” dla nowych pracowników.
  • Warsztaty wyjazdowe nt. komunikacji z OSP/OzN.
  • Szkolenia: „Efektywny tutoring rówieśniczy” i „Wsparcie OSP/OzN w kryzysach psychicznych”.
  • Superwizje tutorskie indywidualne i grupowe.

Usługi i działania wspierające:

  • Przygotowanie materiałów edukacyjnych i katalogu usług wspierających.
  • Wsparcie IT przy realizacji kursów.
  • Osoby studiujące, prowadzące badania naukowe lub pracujące w przestrzeniach wspólnych uczelni.

Grupy docelowe:

  • Kadra akademicka i administracyjna.
  • Studenci i doktoranci (w tym osoby z OzN/OSP).
  • Nowi pracownicy uczelni.

 

Zadanie 8: Działania podnoszące świadomość niepełnosprawności

Cel: Zwiększanie wrażliwości społeczności akademickiej na potrzeby OzN i OSP poprzez edukację i integrację.

Szkolenia i warsztaty:

  • Szkolenie e-learningowe z zakresu świadomości niepełnosprawności (na Moodle) dla osób ze zorganizowanych struktur studenckich.
  • Warsztaty z kompetencji społecznych i wystąpień publicznych dla self-adwokatów (OzN/OSP) - występujących na INKLUweek.
  • Zaawansowane szkolenie z 8 obszarów dostępności dla przyszłych Liderów.
  • Szkolenia specjalistyczne i indywidualne dla Liderów.
  • Szkolenia i warsztaty kaskadowe prowadzone przez Liderów dostępności.

Inicjatywy i wydarzenia:

  • INKLUWeek – tydzień adaptacyjny z komponentem integracyjnym.
  • Wizyty studyjne krajowe dla osób ze zorganizowanych struktur studenckich i doktoranckich.
  • Konsultacje indywidualne Liderów dostępności ze społecznością akademicką.

Grupy docelowe:

  • Osoby z OzN/OSP – jako uczestnicy i prelegenci/self-adwokaci.
  • Liderzy dostępności, wyłonieni z kardy UŚ.
  • Cała społeczność akademicka UŚ.
Biuletyn informacji pblicznej
facebook instagram twitter youtube issuu research gate issuu
© Copyright 2025 - All Rights Reserved